Чи замислювалися ви над тим, яке уявлення про книгу має ваше чадо?
Спробуємо розібратися разом, якою має бути книга, щоб вона оптимально підходила вашій дитині.
Сьогодні магазини розкошують безліччю кольорових обкладинок, що привертають увагу. Але, щоб нині знайти щось підходяще, потрібно бути дуже уважним та врахувати багато факторів.
ЯКІСТЬ ПОЛІГРАФІЇ НЕ МАЄ РОЗЧАРУВАТИ
На що насамперед звертають увагу покупці при виборі книжки для дитини? Це обкладинка. Роздивіться її уважно, коли шукаєте подарунок для зовсім маленьких дітей, – вона має бути міцна, бажано з картону. Потім, що має вас зацікавити, це прошита книжка чи склеєна (клей – може бути токсичним та спричинити алергічну реакцію) або швидко почнуть випадати сторінки, тому краще прошита.
А щодо паперової книжки, знайте, що її вистачить ненадовго! Будьте уважними коли дитина її гортає, адже не відомо, що за фарбу використав виробник і який вплив вона матиме на дитину. Такі книжки зазвичай легко рвуться і дитина може запхати до рота собі шматок сторінки.
Щодо якості паперу зауважень більш ніж достатньо. По-перше сторінки не мають бути сірими (наприклад, як туалетний папір), колір або білий, або бежевий, не купляйте книги для дітей із глянцевими сторінками, вони мають властивість відбивати світло, що заважає читати й погіршує зір.
Для того, щоб дитина не зіпсувала собі зір, літературу потрібно добирати, фокусуючись і на шрифті, котрий має бути чітким, контрастним, досить великим. Бо дитина вже у два роки починає звертати увагу на текст, шукати в ньому знайомі букви чи слова.
БІЛЬША – НЕ ОБОВ’ЯЗКОВО КРАЩА
Щодо розміру книжки: шановні батьки, не купуйте дитині великі товсті, дорогі фоліанти з багатьма творами, бо все одно малюк їх швидко зіпсує – розмалює, порве, чимось забруднить, а зміст так і не встигне взяти до уваги.
Проте залишати таку гарну, велику книгу, десь на полиці, щоб дитина гортала її під вашим наглядом – це теж не вихід. Бо, коли вас не буде вдома, все що не дозволено, викликає найбільшу цікавість малюка.
Дитина повинна мати можливість будь-якої миті самостійно взяти книгу, подивитися картинки, згадати, про що йдеться в улюбленій казці. Багато дітей саме так і навчається читати: розглядають книжку і поступово починають впізнавати в ній слова, складати їх у речення.
ІЛЮСТРАЦІЇ ФОРМУЮТЬ СМАК, УЯВУ Й СВІТОСПРИЙНЯТТЯ
Ілюстраціям слід приділити особливу увагу: адже від них не тільки залежить, якими дитина уявлятиме героїв твору. Для малюка, який ще не вміє читати, саме малюнки – основний канал сприйняття тексту. І тому гарна книжкова ілюстрація має не просто коментувати текст, а доповнювати його, розширювати, поглиблювати його розуміння.
Насамперед, відмовтеся від комп’ютерної графіки: яскраві, привабливі, на перший погляд, картинки, насправді – холодні, не передають тепла душі художника.
Дуже велике значення має колір. Всупереч поширеній думці, дітям подобаються зовсім не яскраві кольори, а ніжні, спокійні напівтони. До того ж багатство відтінків розвиває в малюка здатність до сприйняття кольору.
Не варто купувати книжки, ілюстровані малюнками з мультфільмів, навіть з найкращих, бо в мультиплікації «відносини» між текстом і відеорядом зовсім інші, ніж у книзі. Дітям до п’яти років бажано вибирати примірники, де малюнки є на кожній сторінці, інакше буде нецікаво слухати.
Отже, вибір літератури для ваших дітей є дуже серйозною справою. Від належного виконання якої, залежить як інтелектуально-розумовий, так і фізичний розвиток вашого чада.
Енциклопедії за способом викладу і тематикою повинні відповідати віку. Дошкільнику не буде цікава історія літакобудування, а другокласник і без енциклопедії знає, що лев – це велика кішка і цар звірів.
Серед багатьох батьків побутує думка, що дітям такого віку енциклопедії взагалі нецікаві. Це неправда. Якщо дитина ставить запитання, значить, вона хоче отримати відповідь. Але самостійно знайти це в книзі поки не може. Візьміть енциклопедію і запропонуйте дитині разом пошукати відповідь. Якщо щось буде незрозуміло, поясніть іншими словами або розкажіть щось додатково. Наступного разу знову зверніться по відповідь до книги, зацікавте дитину новими відкриттями, і за деякий час вона самостійно відкриє її в пошуках нових знань. Але основне – не забувайте читати разом з дитиною і обговорювати прочитане!
Тож для якого віку ви не вибирали б книжку, ніколи не купуйте поспіхом чи «наосліп». Обов’язково прочитайте не тільки анотацію, а й кілька сторінок – з початку, середини та кінця. І якщо вам здасться, що «тут щось не так» – краще залиште книжку на полиці. Неприємно виявляти в розпалі спільного з дитиною дозвілля, що книга зовсім нецікава і навіть шкідлива.
Юлія Рудюк
За матеріалами: ПедПреса
Leave a Reply
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.