Урок – мандрівка з української мови (3 клас)

Підготувала: Гринчишин О.Д.

 

Скачати конспект

Реклама  
Скачати

 

Урок – мандрівка з української мови  (3 клас)

Тема: Загальне поняття про прикметник. (значення, питання, роль у реченні). Зв’язок прикметника з іменником.
Цілі: ознайомити учнів із частиною мови – прикметником;                         формувати вміння розрізняти їх у мовленні; розширювати та збагачувати  словник учнів; розвивати кмітливість, увагу аналітичне та образне мислення; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Обладнання: мапа подорожі, предметні малюнки, опорні схеми та завдання, висловлювання про рідну мову, ребуси та логічні вправи.
Хід уроку.
I. Організація класу.
Учитель: Давайте поглянемо, дітки, в очі один одному та посміхнемося. Сьогодні наш девіз такий:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто мандрувати, а міркувати
Охайно, чистенько, красиво писати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми уроку.
– Діти! Сьогодні у нашому класі незвичайний урок. Я запрошую вас вирушити у цікаве далеке плавання казковим кораблем до країни Граматики. По дорозі нам траплятимуться і загадки, і вірші, і лічилки. Ми побачимо великий і чудовий острів Прикметник, а поруч з ним ще й      підводні рифи, айсберги, порти. А кінцевою метою плавання стане Бухта Досягнень. Отож, щасливої дороги!
ІІІ. Застосування набутих знань. Мотивація навчальної діяльності.
Пів-Острів Каліграфії.
– Увага! Наш корабель піднімає вітрила!
Ой, що це? Каліграфічний центр цього острова пропонує нам отримати пропуск на подальше плавання. Для цього ми повинні дуже красиво та охайно написати  з’днання букв і сформувати речення.
В    ня   онц     ви    ть    іко    ше.
Віконце, в дивиться весняне наше сонце.
Молодці!
Пливемо далі. Як ви знаєте, Морфологія – повелителька в країні частин мови.А які частини мови ви знаєте?
(іменник, прикметник, дієслово)
ІV. Актуалізація опорних знань. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні саме Прикметника ми будемо детальніше вивчати. Прикметники характеризують предмет, описують його, але не називають. Ось який вірш принесла нам сьогоднішня  гостя Морфологія.
Прикметник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі.
Прикметник – це частина мови
Без неї нам не обійтись.
То вслухайтесь у слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Тож запишіть тему нашого уроку:(Прикметник)
Пригадайте, як називаються слова, які відповідають на питання який? яка?яке? і називають ознаку предмета.(Відповідь учнів)
До речі, ми підливаємо  до пів-ова Віршованого. Завдання від його жителів таке: прослухати вірш, та оплесками відшукати прикметники у тексті.
Про найкращих
Найкращі пташенята
В сонливої сови.
Найкращі травенчата
В шумливої трави.
У вітра – найспритніші
Веселі вихорці.
У сонця найясніші
Гарячі промінці.
У річки голубої –
Струмочки гомінкі
В дороги степової.
Стежиночки в’юнкі
Лиш райдуга у небі
Не вихваля синів –
Такі вони у неї
Що  не потрібно слів.
Аж 7 найяскравіших,
Аж 7 найвеселіших,
Аж 7 найкрасивіших,
На світі кольорів.(Т.Коломієць)
Як ви вже побачили, саме прикметники розфарбовують наше мовлення у чудові кольори і роблять його ще й емоційним.
Проте, ознака буває різною. Вона може визначати ще й розмір, форму, смак, запах, матеріал того, чи іншого предмета.
Подивіться на малюнки, що прислали нам жителі острова Художників і спробуйте за вказаними ознаками сформувати правильні речення:
Малюнки: білочка, їжачок (за кольором)
лимон, малина (за смаком)
дерево, кущ (за розміром)
Прошу записати ці речення у зошити та хвилястою лінією підкреслити прикметники. Все гаразд!
Вправа для відпочинку очей.Наші оченята трошки стомилися, тому ми зробимо невелику очну гімнастику (поглянемо вверх, вниз, вліво, вправо та по кругу)

  1. Наш корабель вирушає далі.
  2. Як ви думаєте, чому від разу ж після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови? ( Бо іменник завжди  пов’язаний  з прикметником). Дійсно, вони дуже часто зустрічаються і встановлюють між собою дружні зв’язки.
  3. Щоб іменник гарним, яскравим зробити, треба з прикметником його подружити. Це ми зараз і зробимо.
    Але на нашому шляху перешкода – мілина.
    Щоб не сісти на неї і прибути у Порт Загадковий нам потрібно розгадати ребус:(на дошці)

    Хто  це діти? (Сова)
    Мудрій сові о вечірній порі
    Є чим зайнятись в старому дуплі.
    Йде підготовка нічного польоту
    Заздрість стане і вертольоту.

    Випишіть з даної лічилки словосполучення «іменник + прикметник» і зачитайте їх.

  4. Будьте уважні, адже на нашому шляху риф Підручник! А це значить, що зараз прийшов час попрацювати з підручником.
    ( Учні виконують вправу 84 с. 38)
    Фізкультхвилинка.

Ми руками помахаєм,
Вітерця всі попрохаєм
Хай подує вліво, вправо.
Щоб спочити учням вміло
Парус хоч у нас маленький,
Але високий, не низенький.
Набрались сил- і знову всі вперед,
Нам хвилі допоможуть без торпед.
– Попутний вітер жене наш кораблик все далі і далі. Та ось попереду айсберг Образний. Отож, давайте спробуємо і тут дати собі раду (на дошці)
Сильний, як…
Міцний, як…
Гарна, як…
Хитрий, як …
Злий, як …
(малюнки: лис, ведмідь, дуб, квітка, вовк). (Виходять представники від 5 команд і з’єднують стрілочками слова)
(На дошці вислови про рідну українську мову)
То як ви вважаєте, щоб текс став кольоровим , яскравим, мальовничим, яка частина мови повинна допомагати?
(прикметник) Саме тому їх багато у загадках, віршах, казочках, прислів’ях. Про це голосно кричать і наші чайки, яких є досить багато  поруч з білосніжним кораблем. Прошу підійти по 1 члену від команди і спробувати відгадати  загадки на зворотньому їх боці.
1. Блискучий, білий і м’який  
Холодний, чистенький, пухкий.(Сніг)
2. Свіжий, солоний, смачний і хрусткий
довгий, зелений, пахучий такий. (Огірок)
3.Пазуристий і гривастий
Лютий, хижий, западистий.   (Лев)

4. Жовтеньке та дуже м’якеньке
беззахисне, миле й маленьке (Курча)
5. Соковита , червоненька, солоденька ще й смачненька. (Ягода)
-Чи допомогли вам перелічені слова – ознаки у цьому завданні?(Звичайно)
V. Закріплення й узагальнення вивченого
1. Робота в групах
Прочитайте текст; який бачите на партах. Він потрапив до нас з острова Зоологічного. Мешканець цього острова Бобер хоче перевірити грамотність та швидкість учнів. (Відшукати усно прикметник та поставити до нього питання)
– Як ви встигли побачити, прикметник у реченні виступає другорядним членом, проте надзвичайно необхідним та важливим.
2. Робота в парах.
Спробуйте справитись  із тестовими завданнями  і країна
Граматики щиро нас привітає. А бухта Досягнень – де ми зараз знаходимось  познайомить  усіх учасників з дуже мудрим висловом.
(Учні опрацьовують тести)
Давайте хором зачитаємо ці хороші слова
(Найбільший скарб учня – міцні знання.)
VI Підсумок уроку
– Ось і закінчилась наша кругосвітня мандрівка. Ми дуже хороше попрацювали і можемо пишатися нашими здобутками.
Бо учні нашого класу активні, творчі, розумні, енергійні, самостійні, артистичні, веселі, талановиті та ін.
(Діти допомагають вчителю дібрати все більше якостей)
Граматика дарує нам цей конверт,предметні малюнки якого будуть вашим домашнім завданням.(Скласти одну строфу вірша)

Малюнки;дельфін,акула,краб,медуза,пінгвіни.

Висновок:усі ознаки називає
прикметник як частина мови.
І жодної не обминають
слова ці,справді пречудові.                                  

Найкращі шлемо ми вітання присутнім гостям.
А для учнів у мене особливе побажання-бути гідними громадянами своєї рідної Батьківщини.
Урок закінчений.Дякуємо за увагу!

Скачати роздатковий

Реклама  
Скачати

 

Скачати тести

Реклама  
Скачати

 

Урок – мандрівка з української мови

Be the first to comment

Leave a Reply