Вчитель: Заяць Л.Б.
Скачати
Реклама | |
Скачати |
Тема. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. Особливості змісту та побудови байок Езопа. «Езопова мова».
Навчальні цілі: закріпити знання учнів про байку, її складові; познайомити з особистістю і творчістю Езопа; розкрити значення поняття «езопова мова»; формувати навички аналізу творів Езопа; розвивати логічне мислення, навички виразного читання, зв’язного мовлення; виховувати критичне ставлення до людських вад.
Очікувані результати: переказувати близько до тексту зміст байок; пояснити, чому Езопа вважають основоположником жанру байки; вміти виразно читати; визначати навчальний зміст; коментувати зміст, будову і мораль байки.
Основні поняття: байка, алегорія, мораль, езопова мова.
Тип уроку: урок – дослідження.
Методи: розповідь, бесіда, робота з книгою, малюнки, схеми.
Обладнання: байки Езопа; малюнки учнів; ілюстрації до байок.
Література. Вивчення зарубіжної літератури. 6 клас. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2006. – 224 с. (Серія «Авторський урок»); Антична література: Хрестоматія. 5-9 кл. /Укл. М. Борецький. – Львів: Світ, 1995. – 296 с.; Зарубіжна література. 6 клас. Посібник-хрестоматія/ упорядник Б. Б. Щавурський – Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 2002. – 448 с.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Розповідь учнів про життєвий і творчий шлях Езопа.
- Читання та аналіз байок Езопа.
- «Вовк та Ягня» (діти читають в ролях)
- «Крук і Лисиця» (складання схеми)
- «Мурашка і Цикада»
- «Хліборобові діти» (читають спочатку мовчки, потім вголос).
- Порівняльний аналіз вивчених байок.
- Висновок.
- Робота з епіграфом.
V. Закріплення нових знань
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Хід уроку
Сміючись, говорити правду
Античний афоризм
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання до бесіди.
-
- Що таке байка? (Байка – це коротке оповідання, найчастіше у віршованій формі, переважно сатиричного характеру).
- На які частини поділяють байку? (Оповідна частина і мораль).
- Що таке мораль?
- Що таке алегорія? (Алегорія – художній прийом, який полягає в зображені і характеристиці одних явищ чи образів через інші).
- Назвіть письменників – байкарів. (Езоп, Глібов, Крилов, Федр, Лафонтен ).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку (учні роблять записи у зошитах).
-
- Розповідь учителя
- Чи задумувалися ви, якими були давні греки? Звичайно, красивими фізично, розумними, вправними, сильними, бо жили у світі Гармонії та Краси.
- Гармонія душі і тіла породжувала мудрість, якою доля наділяла своїх обранців. Серед таких модна назвати й Езопа, ім’я якого оповите таємницями, ключі від яких поглинув час. Жодних вірогідних відомостей про нього нема. Зате багато різних переказів і легенд про цього мудрого співця, що жив у VI ст. до нашої ери.
- Розповідь учителя
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Розповідь учнів про життєвий і творчий шлях Езопа.
- Найславетніший байкар світу, напівлегендарний Езоп народився у Давній Греції. Від народження він був горбатим і дуже потворним. Все життя Езоп провів у рабстві. Принаймі, так розповідають про нього легенди, хоча й невідомо чи існував Езоп насправді.
- У багатьох оповіданнях героєм яких був Езоп, він завжди виявляється мудрішим і винахідливішим за свого пана, мудрішим за багатьох відомих мудреців. На основу цих оповідань був складений цілий «життєпис» байкаря. Цікава легенда про смерть Езопа: його скинули зі скелі дельфійські жерці, яким він дорікав за користолюбство і захланність.
- Ім’я Езопа вперше згадується в працях історика Геродота (V ст. до н.е.). Геродот згадує його як історичну і досить відому постать, повідомляючи про те, що Езоп був байкарем, жив на острові Самосі в першій третині VI ст. до н.е. і не був рабом якогось Уадмона.
- З іменем Езопа нерозривно пов’язане становлення байки. Віршовані байки, як самостійний жанр, відомі в Грецькій літературі з часів Архілоха. Езопу приписують цілий збірник байок (їх – 426), написаних прозою. Склад цього збірника дуже строкатий: поряд з добре відомими сюжетами, трапляються й анекдоти, що належать до найрізноманітніших епох. Серед байок, які приписують Езопу, є чимало вже знайомих нам («Вовк і Ягня», «Жаба і Віл», «Кінь та Осел», «Вовк і Журавель», «Крук і Лисиця» тощо).
- Байки Езопа вирізняються надзвичайною простотою, лаконічністю і словесною економністю сюжету та моралі.
- Читання та аналіз байок Езопа.
- «Вовк та Ягня» (діти читають в ролях)
- Про що розповідається в байці? (про трагічну долю Ягня, якого з’їв Вовк).
- Назвіть головних персонажів байки. (Вовк та Ягня).
- Де відбувається дія? (На березі річки, але пейзаж відсутній).
- Чи є у байці описи героїв? (Немає. Це дає змогу зосередити увагу читачів на вчинках персонажів, тобто на дії ).
- Який прийом вигортав Езоп, щоб розкрити характери героїв? (Діалог).
- Які слова вживає автор для характеристики мови персонажів? (Вовк – став звинувачувати, зауважив, сказав; Ягня – відповіло).
- Які репліки героїв допомагають розкрити характери їхніх вчинків? (Вовк сильний, він приступливо дошкуляє бідному Ягняті, шукає привід, аби звинуватити його, Ягня ж боязливе).
- Як ви гадаєте, чи був привід для суперечки? (Ні. Ягня не могло чинити погано, бо взагалі стояло внизу. Вовкові хотілося їсти. І суперечка створена штучно).
- Який фінал твору? (Трагічний).
- Чим зумовлений трагізм? (Вчинком Вовка який не був справедливим).
- У чому криється мораль?
- «Крук і Лисиця» (складання схеми. Додаток 1)
- Які герої діють у байці?
- Який тип людей змальовано в образі Крука? (Нерозумних, дурних, надто довірливих людей, які легко піддаються впливові і сприймають будь-які слова за щиру правду ).
- Який тип людей змальовано в образі Лисиці? (Хитрі, лицемірні, нещирі, навіть підступні, які неправдою прагнуть заволодіти тим, що їм не належить).
- Зі скількох частин складається оповідна частина? (з трьох)
- «Мурашка і Цикада»
- Мораль: не можна у житті бути безтурботними і не дбати про майбутнє.
- Засуджуються: лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя.
- Мова байки: лаконічна суха, ділова; сюжет – найпопулярніший у світовому байкарстві.
- «Хліборобові діти» (спочатку мовчки, потім вголос).
- «Вовк та Ягня» (діти читають в ролях)
- Порівняльний аналіз вивчених байок.
- Знайдіть риси, що є спільними для усіх байок Езопа. (Всі написані прозою;одинакові за будовою: спочатку оповідь, а потім – мораль. Обмежена кількістю героїв. Присутня алегорія).
- Висновок.
- Свої байки Езоп будував як алегоричні розповіді, застосовуючи живу розмовну мову. Тому байки були зрозумілі всім. Алегорична мова байок дістала назву «езопова мова».
- Записи в зошитах. «Езопова мова» – замаскований спосіб думок і натяками, недомовками задля уникнення будь – яких заборон.
- Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте зміст античного афоризму, що є епіграфом уроку? (За допомогою сміху байкар намагається показати людям їхні вади з метою їх викорінення).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання для контролю.
-
- Які проблеми порушував Езоп у своїх байках? Якої мудрості ви навчилися? («Вовк і Ягня» – засуджує кривдників; «Мурашка і Цикада» – засуджує лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя; «Хліборобські діти» – навчає, що людям слід завжди жити у злагоді).
ІV. Домашнє завдання
Виразно читати байки. Підготувати повідомлення про Лафонтена. Повторити поняття «байка», «алегорія», «мораль», «езопова мова».
Leave a Reply
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.