Вчимося читати без абетки: перевірені способи та веселі ігри

Коли вчиш дитину читати, найголовніше – пояснити, навіщо їй це потрібно. Тобто необхідно створити мотивацію, зацікавити малюка. А чим же зацікавити дитину, якщо не захоплюючою грою?

Яка це буква?

Щоб вивчити букви, зовсім не обов’язково купувати дорогі посібники або лото – багато що можна буквально за п’ять хвилин зробити самостійно. Головне, щоб ігри були різноманітні і подобалися Вам і вашій дитині. Дітям дуже важливо все помацати, і букви можна складати з будь-яких підручних матеріалів: рахункових паличок, сірників, шматочків макаронів, ліпити їх з пластиліну …

Шукай букву! Якщо дитина любить обводити і зафарбовувати, то пишемо на аркуші паперу десь 15 літер, схожих за написанням, але різного розміру і кольору: А, П, Н, Л, Д, Г, або Ш, Е, Щ, Ч, Ц, Й , або Б, В, Ф, Р, Я. Можна придумувати найрізноманітніші завдання – обводити тільки А, або обводити всі однакові одним кольором, або з’єднувати однакові літери доріжками, або одні підкреслювати, інші обводити в коло, а треті перекреслювати навхрест …

Букви на картках. Можна зробити кілька наборів з однаковими картками, на кожній з яких написати по одній літері. Ви з дитиною берете по набору карток (починайте буквально з 2-3 букв, причому спочатку – з голосних), вимовляєте звук, наприклад, “О” і показуєте таку картку. Малюк шукає у себе таку ж. Потім Ви вимовляєте звук, і він сам шукає потрібну картку. Потім можете грати в “німе кіно” – округляєте рот, як ніби хочете сказати “О”, і малюк вгадує, який звук Ви збиралися вимовити. Витягаєте губи трубочкою, начебто збираєтеся сказати “У”, і малюк вимовляє “У” і шукає картку з цією буквою.

Вгадай, що я сказала? Для того щоб читати по складах, корисно вміти будь-яке слово розбити на склади і потім зібрати його в ціле. Можна говорити спочатку з маленькими паузами, потім з середніми, потім з великими: “Ма-Ма. Що вийде? Правильно, мама!” Навіщо ця гра? А для того, щоб іноді діти, яких посилено вчать читати, можуть вимовити слово по складах, але при цьому не розуміють, що ж за слово вони прочитали.

Кіш-Ка?
Ма -Ши-На?
Ка-Ша?
Ав-То-Бус?

Продовж слово. Ви кажете початок слова, а дитина вгадує, що далі. “Кіш?” – “Ка!” – продовжує дитина.

– Со-ба? – Ка!
– До-рога! До-шка!
– Ри? – Ба!
– Ді? – Дусь! Де-ре-во! 
– Ко-ро? – Ва! Корова! Корона! Коробка!

Предмети і слова

Дитині дуже важливо зрозуміти різницю між словами і реальними предметами, їх позначають. “Цибуля” – це слово, і воно не щипає оченята, а від справжньої цибулі краще відійти подалі, коли мама її ріже.

Якщо маляті подобається все рахувати, то можна порахувати, скільки в слові літер. Спочатку можна грати так з написаними словами, а потім на слух. Коли малюк розбереться, як грати, запропонуйте порівняти, яке слово довше: “дім” або “картопля”, “змія” або “черв’ячок” тощо.

Кубики Зайцева. З одного боку, ідея складів на кубиках – блискуча, проте ймовірно, в умовах великої групи дітей кубики працюють краще, але вдома це не найзручніший помічник. 

Магнітна абетка. Магнітні букви можна повісити, наприклад, на холодильнику, кожен день читати пару-трійку слів. 

Вгадай все слово повністю. Виглядає це так: зліва на листочку пишемо 4-5 коротких слів, а праворуч – малюнки до них, але в іншому порядку. Наприклад, кит, кіт, будинок, дим, ліс, мак, рак, слон, стіл, стілець, вікно, лелека, дуб, море, риба, вода, ножик, кулька, м’ячик.

Дитина читає слово, обводить його і з’єднує з потрібною картинкою. Саме таким чином вона навчиться дізнаватися все слово повністю і зрозуміє суть читання. 

Знайди пари. Це можна зробити за допомогою карток від різних лото. Підписуємовсі слова фломастером із зворотного боку. Потім вибираємо з них кілька парних картинок, і можна грати так. Кладемо картки картинками вниз, а літерами до гори. Дитина шукає однакові слова, читає, перевертає картинки, перевіряючи себе, – і забирає пару картинок собі. 

Смішна книжка. Беремо кілька аркушів паперу, складаємо їх навпіл і зшиваємо в книжку. Потім повертаємо книжку згином вгору і розрізаємо сторіночки на 3 або 4 частини. На кожній смужці пишемо слово, щоб вийшла фраза.

Наприклад:
Мама варить смачний суп.
Папа рубає товстий дуб.
Аня їсть свій пиріг.
Кішка бачить білий гриб.
Вася фарбує старий паркан.
Маша миє новий стіл.
Петя пиляє синій стілець.

Можна прочитати дитині вголос кожну фразу, але куди веселіше перевертати сторіночку не всю цілком, а частинами. Тоді виходять смішні фрази:

Мама миє синій пиріг.
Папа пиляє новий стіл.
Кішка варить старий паркан.

Можна розфарбувати вертикальні частини в різні кольори: підмет одним кольором, присудок – іншим, доповнення – третім … Можна відразу підкреслити їх, як у школі, – дитина запам’ятає це запросто, навіть якщо Ви не звернете на це спеціальної уваги.

Записки і листи

Багатьом дітям подобається шукати призи та скарби. Спочатку Ви купуєте десяток простих конвертів і кладете в кожен конверт прості записки типу: “Шукай у шафі”. Можна прямо в шафі покласти приз, а можна там залишити другий конверт: “Шукай у тата на столі”, “Шукай на кухні під стільцем”.

У міру того, як дитина вчиться читати, можна залишати їй і складніші записки.

Коли дитина почне жваво читати короткі фрази, можна надсилати їй листи – від гномика, від кішки, від казкових персонажів – як Вам більше подобається.

Ну, а далі треба знайти просту книжку, яку дитині було б цікаво прочитати, почати читати вголос – і залишити недочитаною на видному місці. Одні діти починають читати з тоненьких книжок. Інші тонкі книжки зневажають і хочуть відразу читати справжні, тобто товсті. 

Перший досвід читання дуже важкий для дитини, особливо поки кожне слово вона читає довго і насилу. Допоможіть їй, підтримайте її на цьому етапі! Багато дітей, вміючи складати букви в слова, не читають самі тому, що соромляться дорослих – бояться, що над ними будуть сміятися чи дражнити.

Чого б Ви не вчили своїх дітей, результат буде не один, а декілька. Припустимо, Ви вчите малюка читати. Перший результат очевидний – малюк почав читати сам. Ура! Другий результат: дитина змогла змінити своє ставлення до навчання загалом, наприклад, тепер вона вважає, що вчитися чомусь новому – це дуже цікаво (або, навпаки, що це дуже нудно). Третій результат: змінюються Ваші стосунки з дитиною. Якщо Ви успішно навчили її читати, але далося це ціною загроз, криків, скандалів, то, можливо, краще було не вчити – але залишатися друзями…

Переклад Широкової Наталії 
за матеріалами книги “Игры для начинающих мам”
.

http://www.osvita.org.ua

Поділитись матеріалом у соціальних мережах:
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter

Коментарі із Facebook

Коментарі

Залишіть коментар