Конспект уроку на тему: “Журнали розповідають…”

Вчитель: Заброцька О.Є

 

 

 

 

Скачати

Реклама  
Скачати
файл

 

Тема. Журнали розповідають…
Мета.Формувати вміння цілеспрямовано читати дитячі матеріали і використовувати їх матеріали на уроках і в позаурочний час, активізувати інтерес учнів до дитячої періодики, заохочувати до ведення записів цікавих матеріалів, що друкують журнали.
Обладнання. Підшивки журналів, окремі видання журналів, виставка дитячих журналів.
План-конспект

  • Колективний розгляд виставки журналів.
  • Назвіть журнали, представлені на виставці. Як дізнатися, чи всі з них адресовані дітям? Який з журналів, на вашу думку, розрахований на дорослого читача? Чи є на виставці журнали, що мають читачів за певними інтересами? Назвіть їх. Хто з вас представив журнал на виставку? Як потрапив цей журнал до ваших рук?
  • Всебічний аналіз окремих журналів.
  • Які журнали виписують для вас у вашій родині? З якими журналами ви знайомилися у бібліотеці? Який з журналів став вашим помічником на сьогоднішньому уроці? Розкажіть про журнал за планом, представленим у куточку читання.
  • Хто з художників ілюструє журнали? Як ви про це довідалися? Чи трапляються на сторінках журналів дитячі малюнки? Покажіть їх. У яких випадках це буває? Як ви думаєте, хто автор фотознімків, уміщених у журналах? Коли краще використати фотографію до творів (текстів), ніж малювати ілюстрацію?
  • Доведіть, що журнали містять на своїх сторінках твори різних жанрів. Який з творів ви підготували для читачів в класі? Чим він привернув вашу увагу? (Учні зачитують окремі твори з журналів або стисло розповідають про прочитане).
  • Самостійне читання учнями дитячих журналів.
  • Чи виникло у вас бажання розглянути або самому прочитати матеріал з іншого журналу? Обміняйтесь журналами і розгляньте їх. Діти обмінюються журналами, розглядають, читають їх.
  • Узагальнююча бесіда за наслідками розгляду і читання журналів.
  • Що розглянуті вами журнали розповіли про себе? Чим і кого зацікавили? Який із творів ви прочитали? Про що він? Хто його автор? Чи траплялися на сторінках журналів прізвища знайомих письменників, поетів? Яких? Які їх твори ви пам’ятаєте? Чи натрапили ви на розповіді самого журналу про його друзів, інші журнали? Як ви думаєте, хто автор цієї розповіді (вітання, поздоровлення)? Доведіть правильність думки читанням цього матеріалу. Хто редактор розглянутого вами журналу? Прочитайте прізвища членів редакційної колегії. Який з номерів журналу ви розглядали? Де про це можна отримати інформацію? Скільки номерів журналу вийде у році? Чому ви так вважаєте?

Скільки примірників журналу повинно бути у річній підшивці журналу, якщо журнал виходить двічі на місяць? Вкажіть на підшивку журналу, що є на виставці. Порахуйте, скільки в ній примірників журналу? Що можна сказати про періодичність цього видання? Хто з вас удома має підшивки журналів, яких? Чи натрапили ви, розглядаючи журнал, на «диво-сторінки»? Що здивувало чи привернуло вашу увагу на них? Чи містять інструкції ці сторінки? Де і коли їх можна використати? Чи обов’язково читати відразу всі матеріали журналу?
Як запам’ятати матеріал, до якого, у разі необхідності, треба буде повернутися. Чи здогадався хтось записати на картку матеріал з журналу? Учитель або самі учні пригадують, як треба робити записи: автор, заголовок твору, назва журналу – рік, номер, видання, сторінка(и).

  • Запис учнями на картках цікавих матеріалів.
  • Зараз діти, зробіть запис найцікавіших матеріалів, до яких вам захотілося б повернутися через деякий час або ви захочете порекомендувати їх почитати своїм друзям. (Учні роблять записи, після чого зачитують їх).
  • Доповнення і розширення читацького досвіду дітей учителем.

а) Бесіда.
– Діти, який тип книжок за структурою нагадує вам журнал? (Книжка – збірка). Чому ж ми кажемо, що це журнал, а не книжка? (Періодичність видання, систематичність, обсяг, орган якоїсь спілки, не перевидаються, зберігаються тільки в бібліотеках або в колекціонерів). Які ви знаєте дитячі журнали, що мають найбільшу читацьку аудиторію?
б) Розповідь учителя.
– Ось перед вами один з найпопулярніших дитячих журналів – «Барвінок». Давайте всі разом перегорнемо його сторінки. (Колективно розглядається журнал). Народився журнал у 1928 році на Україні. Назвали журнал іменем квітки, яка є одним із символів українського народу, яку він дуже любить, яку оспівав у піснях, склав про неї легенди, загадки, вірші, перекази, яку шанує за стійкість, невмирущість.
До 1941року журнал виходив під назвою «Жовтеня». Війна тимчасово припинила його вихід. Але вже на початку 1945 року у Києві було поновлено випуск журналу. То було його друге народження. Новий редактор журналу, відома українська письменниця Наталя Забіла, зібравши редакційну колегію для обговорення першого номера, наголосила на особливості не лише першого номера, а й взагалі журналу. Наближалася велика Перемога над фашизмом. Це створювало весняний настрій, який і навіяв журналові нову назву – «Барвінок».
Наталя Забіла спеціально написала для цього номера вірш «Барвінок»:
Недавно ще гула метелиця,
Ще в вибалках не станув сніг,
А вже барвінку листя стелиться
Зеленим килимом до ніг.

Воно під снігом і під кригою
Всю зиму зелень берегло
І перше стрінуло з відлигою
Весняне сонце і тепло.

Із перемогою і славою
Весна з’являється на світ,
І квітне радістю яскравою
Барвінковий зірчастий цвіт.

Обкладинку присвятили омріяній Перемозі. Виконав малюнки український художник Василь Ілліч Касіян.
Вийшов журнал у світ вже після залпів переможного салюту. З 1950 року журнал «Барвінок» видається двома мовами: українською і російською.
в) Аналіз журналу «Барвінок».
– Ким, де, для кого і скільки років видається «Барвінок»? Які матеріали друкуються на його сторінках? Як часто видається журнал «Барвінок»? Скільки номерів журналу вийшло цього року? Який останній номер журналу? Яке слово нам допоможе довідатися, скільки примірників журналу вийшло цим номером? (Тираж). Який тираж цього номера? А попереднього? Скільки років нашому улюбленцеві? Хто складає редакційну колегію журналу? Яке прізвище вам відоме? Які твори його читали? Що захотілося прочитати, переглянувши журнал? Які є рубрики в журналі? Які повторюються з номеру в номер? Хто їх веде?
Учитель демонструє книжку-збірку з однойменною назвою «Барвінок».

  • Прочитайте назву. Кого бачите на обкладинці? Як ви гадаєте, це книжка чи журнал? Як переконатися, що це книжка? Яка це книжка за структурою? Доведіть. Прочитайте анотацію. Що ви довідалися з неї? Чи містить книжка передмову? Хто її автор? Твори яких жанрів увійшли до збірки? Доведіть це, не розглядаючи книжку.
  • Я раджу вам ближче познайомитися з журналом і з книжкою з такою самою назвою. Вони подарують вам щасливі миті пізнання чогось нового, незабутнього.

г) Цікавинки для дітей:
* Найбільший тираж, який мав колись український журнал для дорослих, – 3 млн. 300 тис. примірників. Це було у 1981р., і мав цей тираж журнал «Перець».
* Найбільшим тиражним журналом для дітей у 1991р. був журнал «Малятко» – 530 тис. примірників.
* Найактивнішим передплатником на Україні був В.С. Рочняк з с. Русево Ямпільського району Вінницької області в 1991р., який передплатив 140 газет і журналів. Річна передплата обійшлася йому в 1 200 крб. (приблизно 1 300 грн.)
7. Домашнє завдання:
Поміркуйте про те…

  • Що було вчора і що буде завтра;
  • Що вас оточує;
  • Де знайти відповіді на питання, що зацікавили вас;
  • Чому по-різному називають човни, літаки;
  • Де бере початок будь-який автомобіль, будинок, місто…;
  • Як роблять книжку;
  • Скільки кольорів має веселка;
  • Чи сплять риби в морі;
  • Чому нашу планету називають блакитною;
  • ………

Порадьтеся між собою, про що будете розповідати в класі, про що запитаєте в друзів.
Які серії книжок вам прийшли на допомогу?
Подумайте, чому до наступного уроку вам не запропоновано ні книжок, ні авторів творів?
На книжку, яку ви порадите прочитати друзям, складіть каталожну картку і усну анотацію.

 

 

Поділитись матеріалом у соціальних мережах:
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter

Коментарі із Facebook

Коментарі

Залишіть коментар